KONSEP
ASAS KAEDAH FIQH DAN APLIKASINYA
a)
Adat
dijadikan sebagai rujukan hokum
Dari segi bahasa “Al Adatu” berasal dari
perkataan “Al Audu” yang bermaksud pengulangan. Oleh itu, secara istilah
adat bererti perbuatan atau ucapan yang dilakukan berulang-ulang sehingga
mudah untuk dilakukan kerana sudah menjadi kebiasaan.
Pengertian
hokum syara’adalah peraturan Allah yang berupa ketentuan-ketentuan dan
aturan-aturan tetang tingkah laku manusia yang berlaku dan bersifat mengikat
bagi seluruh umat islam. Hukum syara’ ini juga biasa disebut dengan Hukum
Islam. Hukum Islam ini terbahagi kepada 5 iaitu wajib, sunat, haram, makruh,
dan mubah. Dan bagi umat Islam kita wajib memahami satu persatu pengertian
hokum islam tersebut supaya kita tidak jadi salah persepsi.
DEFINISI FIQH
Fiqh
v Suatu kefahaman.
Kaedah
v Tapak,asas rumah dan prinsip.
Kaedah Fiqh
v Koleksi kaedah utama yang bersifat umum bagi
Menyelesaikan isu-isu tertentu.
PENERANGAN KAEDAH
Ø Keyakinan mestilah berdasarkan sandaran atau sumber yang jelas dan tiada
keraguan padanya.
Ø Keyakinan kepada ilmu yang dimiliki secara benar mampu menghasilkan
keputusan dan tindakan yang benar dan penuh keyakinan
Ø Segala usaha hendaklah memenuhi
tujuan syariat iaitu untuk
memelihara agama,nyawa,akal,keturunan
dan harta manusia
Ø Hasil kerja seharusnya dapat memberikan impak terbaik bagi keselesaan dan
kesempurnaan hidup manusia.
PERANAN
·
Memudahkan pemahaman terhadap hukum.
Kaedah fiqh menetapkan
formula teras atau asas untuk digunapakai bagi menjadi rujukan sebelum memulakan
penyelidikan.
· Membantu menyelesaikan persoalan yang melibatkan isu-isu sains dan
teknologi dan kejuteraan.
· Kaedah-kaedah fiqh membantu dalam mengenalpasti isu berkaitan
penyelidikan untuk diselesaikan agar mendapat rahmat dan berkat ilahi .
SYARAT-SYARAT SERTA HUKUM
BERAMAL DENGAN ADAT
a) Adat tidak bercanggah dengan syrak .
Adat membuat urusniaga diatas talian . Adat ini berkembang dengan kewujudan internet.Pembeli dan penjual tidak bersua muka
ketika melakukan urus niaga. Kaedah ini, bertentangan dengan syarak,yakni tidak
dibolehkan membeli suatu yang tidak wujud didepan mata,tetapi ulama menerimanya
atas kaedah maslahat dan telah dijadikan amalan dalam masyarakat. Ia tidak
berlawan dengan semua aspek hukum
b) Adat
yang diterima hendaklah diamalkan oleh individu dalam masyarakat secara meluas.
Amalan ini, ialah adat menunaikan
solat terawih yang diadakan secara berjemaah. Sedangkan pada hakikatnya solat terawih tidak semestinya diadakan
secara berjemaah . bahkan sebenarnya , elok ditunaikan dirumah secara
berseorangan atau bersama ahli keluarga .
c) Adat
dalam satu-satu tindakan sudah wujud
Kejadian adat itu berlaku
sebelum sesuatu tindakan dilakukan dan ketika tindakan itu berterusan sehingga
masa berlakunya tindakan itu. Ini bermaksud tidak harus diamalkan adat yang
baru timbul. Adat mendahului syarak sahaja yang dikira sah. Contohnya
mewakafkan harta kepada anak yatim .
d) Tidak
ada perkataan dan perbuatan secara terang-terangan bertentangan dengan adat
Tidak harus berpegang
kepada adat apabila kedua-dua pihak berakat setuju mengetepikan adat yang biasa
diamalkan. Keperluan merujuk kepada adat hanya apabila kedua-dua pihak diam.
Contohnya hantaran berupakan peralatan peribadi pengantin perempuan berupa
perkhiasan , pakaian dan makanan biasanya tidak termasuk dalam kiraan mas
kahwin seperti diamalkan masyarakat melayu . Ia menjadi sebahagian mas kahwin
jika kedua-dua pihak bersetuju atas perkara itu .
·
ADAT
YANG BERTENTANGAN DENGAN SYARAK
Adat perpatih yang
mengutamakan anak perempuan dalam pembahgian harta pusaka merupakan adat yang
bercanggah dengan ajaran agama Isla .Hal ini kerana, Islam mengutamakan lelaki dalam pembahgian harta
pusaka.
Adat batal mesti
ditolak.Contohnya,adat mandi menolak bala pada bulan safar. Ia tidak termasuk
bab muslahat untuk terus
mengharuskanya,masyarakat tidak pincang jika adat ini tidak diteruskan .
Mana-mana adat yang
bercanggah dengan syariat ditolak seperti adat mempercayai tilik nasib yang
ditegah syarak .Firman Allah didalam
Surah AL-MAIDAH ayat 90 bermaksud “wahai orang beriman sesungguhnya
arak,judi,mpenyembahan berhala dan bertilik nasib adalah najis (haram) dan ia
dari perbuatan syaitan”.
·
ADAT
YANG TIDAK BERTENTANGAN DENGAN SYARAK
Bertunang merupakan
salah satu adat yang diamalkan oleh masyarakat umat Islam sebagai ikatan untuk mengelakkan
daripada fitnah daripada masyarakat berdekatan .
Adat berkabung yang
dilaksanakan bagi menghormati kemangkatan pembesar diraja atau kematian
pembesar mana-mana negeri adalah harus dan dibenarkan .Hal ini demikian
kerana,berkabung termasuk dalam hukum adat.
Memakai tangkal yang
dianggap sebagai pelindung utama kepada mereka adalah kurafat kerana lebih
mempercayai tangkal daripada kekuasaan Allah .
Secara umum masyarakat
melayu dahulu mengamalkan adat-adat tertentu ,mana-mana adat yang diamalkan
sesuai dengan matlamat,ia diteruskan sebagai adat yang boleh
diterima.Contohnya, adat bersanding.
Hujah mengenai adat .
a) Perubahan
hukum disebabkan perubahan masa .
Tidak
dinafikan adat dan keperluan manusia berubah mengikut masa. Sesungguhnya
hukum-hukum dikeluarkan ulama terdahulu berasaskan kepada adat ketika itu.
Contohnya ulama terdahulu menghukumkan merokok sebagai makruh kerana tidak ada bukti ia membahayakan kesihatan.
Tetapi ulama terkini menghukum perbuatan merokok itu haram kerana bukti
perubahan jelas membuktikan perbuatan itu membahayakan kesihatan . ini menunjukkan perubahan itu berdasarkan
perubahan semasa .
b) Perbezaan
hukum berdasarkan perbezaan tempat .
cara
hidup manusia berbeza mengikut tempat tinggal . Mereka memerlukan hukum
tertentu untuk digunapakai di tempat berkenaan. Contohnya orang dikawasan kutub
menghadapi kesukaran menentukan waktu sembahyang , yang mana waktu siangnya
berbulan-bulan begitu juga waktu malam .
MENYENTUH
AL-QURAN DALAM TELEFON BIMBIT
Ulama
menetapkan kewajipan seseorang itu untuk berada dalam keadaan bersuci ketika
menyentuh mushaf Al-Quran (bukan ketika membacanya) adalah berdasarkan kepada
hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Amru bin Hazam Bahawa tidak boleh memegang al-Qur’an kecuali orang yang suci
Juga berdasarkan firman Allah SWT:
Tidak menyentuhnya kecuali
mereka yang suci (Surah Al-Waqi’ah :79)
Yang ulama fahami daripada takrif istilah mushaf
adalah sebuah kitab yang padanya dihimpunkan segala ayat Al-Quran dalam bentuk
dicetak secara jelas. Maka atas kefahaman ini, mereka juga bersepakat bahawa dalam telefon bimbit sebarang buku yang bukanlah berbentuk tulisan khusus
berkenaan ayat Al-Quran seperti kitab agama, tafsir Al-Quran dan lain-lain
tidaklah diwajibkan untuk berada dalam keadaan bersuci ketika menentuhnya.
Kembali kepada persoalan berkenaan menyentuh Al-Quran
yang telah dimuat turun ke dalam telefon bimbit. Pertamanya sifat Al-Quran di
dalam telefon tersebut bukanlah disifatkan sebagai mushaf, ini kerana Al-Quran
yang kita lihat itu hanyalah berbentuk sebuah gambar yang dipancarkan serta
bukanlah suatu tulisan yang bercetak.
Jadi apabila sifat tersebut bukanlah mushaf maka
hilanglah kewajipan menyentuhnya dalam keadaan berwudhuk. Ini yang disebut
dalam kaedah fiqh :
Jika halangan telah hilang maka
hal terlarang kembali seperti semula (harus)
Keduanya sifat Al-Quran yang ada di dalam telefon
tersebut hanyalah salah satu kegunaan berbanding banyak kegunaan lain yang
wujud di dalam telefon seperti menelefon, menulis mesej dan lain-lain. Berbeza
dengan mushaf Al-Quran yang tidak mempunyai fungsi lain selain daripada
membacanya.
Pandangan inilah yang dipegang oleh ramai ulama semasa
seperti Dr Muhd Soleh Munjad, Syiekh Solah Fauzan, Darul Ifta’ Mesir dan ramai
lagi.
Cumanya mereka menegaskan, adalah perlu bagi kita untuk
memastikan ketika mana kita masuk ke tandas atau tempat-tempat lain yang
dilarang padanya membawa Al-Quran atau pun ketika meletakkan telefon di tempat
yang rendah, kita hendaklah memastikan aplikasi Al-Quran tersebut telah ditutup
dan tidak terpampang pada skrin telefon bimbit bagi menunjukkan hormatnya kita
terhadap Kalam Allah SWT.
HUKUM
MENGGUNAKAN PERKAKAS ORANG BUKAN ISLAM
Hukum asal bagi bekas atau perkakas orang bukan Islam
adalah suci selagi tidak ada bukti kukuh bahawa bekas atau perkakas itu
digunakan untuk menyediakan makanan yang bersifat najis, seperti arak dan
khinzir.
Dalam konteks masyarakat Malaysia, terdapat orang bukan
Islam yang merupakan peminum arak atau pemakan daging khinzir, dan ada yang
bukan peminum arak dan pemakan khinzir. Jika orang bukan Islam itu tidak
diyakini sebagai peminum arak atau pemakan daging khinzir, maka saudara tak
perlu mempersoalkan kesucian bekasnya. Hal ini kerana hukum asal bagi bekas
mereka adalah suci.
Namun jika orang bukan Islam itu memang dikenali sebagai
peminum arak atau pemakan khinzir, maka wajarlah saudara memastikan adakah
bekas yang digunakan itu dicemari najis atau tidak. Bertanya dengan sopan dan
penuh adab tidaklah menjadikan teman saudara yang bukan Islam itu terasa hati.
Jika bekas itu bernajis, maka kita mempunyai dua pilihan, iaitu:
1. menggunakan bekas lain, atau
2. membasuh bekas yang bernajis itu sebelum digunakan.
Jika bekas itu bernajis, maka kita mempunyai dua pilihan, iaitu:
1. menggunakan bekas lain, atau
2. membasuh bekas yang bernajis itu sebelum digunakan.
Hal ini berdasarkan hadis Rasululah SAW:
Abu Sa’labah meriwayatkan bahawa beliau berkata kepada Rasulullah SAW, “Kami berjiran dengan ahli kitab. Mereka memasak daging babi dalam periuk mereka dan mereka minum arak dalam cawan mereka. Maka apa hukum menggunakan periuk dan cawan itu?” Jawab Rasulullah saw, “Jika kamu mempunyai periuk dan bekas lain, maka makan dan minumlah dengan bekas lain itu. Tetapi jika kamu tiada bekas lain, maka basuhlah bekas yang digunakan untuk najis itu dengan air, kemudian kamu makan dan minumlah menggunakannya.” Hadis sahih direkodkan oleh Imam Abu Daud.
Abu Sa’labah meriwayatkan bahawa beliau berkata kepada Rasulullah SAW, “Kami berjiran dengan ahli kitab. Mereka memasak daging babi dalam periuk mereka dan mereka minum arak dalam cawan mereka. Maka apa hukum menggunakan periuk dan cawan itu?” Jawab Rasulullah saw, “Jika kamu mempunyai periuk dan bekas lain, maka makan dan minumlah dengan bekas lain itu. Tetapi jika kamu tiada bekas lain, maka basuhlah bekas yang digunakan untuk najis itu dengan air, kemudian kamu makan dan minumlah menggunakannya.” Hadis sahih direkodkan oleh Imam Abu Daud.
Berdasarkan hadis di atas, Rasulullah SAW meminta kita
menggunakan bekas lain sebagai pilihan pertama. Hal ini menunjukkan bahawa
pilihan kedua, iaitu membasuh bekas yang bernajis itu sebagai pilihan yang
kurang baik, iaitu makruh. Imam al-Nawawi menjelaskan bahawa makruh menggunakan
pinggan mangkuk yang telah digunakan untuk najis walaupun selepas dibasuh
kerana pinggan mangkuk itu kotor dan biasa digunakan untuk najis.
Al-QURAN
DIBACAKAN OLEH ORANG KAFIR
Adalah diharuskan bagi orang kafir untuk membaca,
mendengar, mempelajari dan mengulangi bacaan Al-Quran dengan niat untuk
mendapat hidayah Islam.
Orang kafir tidak dibenarkan untuk menyentuh Al-Quran,
sebaliknya mereka diharuskan untuk menyentuh Al-Quran terjemahan jika mahu
mendalami Al-Quran dan Islam.
Adapun jika Al-Quran dibaca oleh orang kafir dengan niat
berlakon alim dan seolah-olah hendak mengajar orang Islam dan mempermainkan
ayat suci Al-Quran, maka ia diharamkan.
Apa yang kerap berlaku ialah ada ahli politik bukan Islam
berceramah dan berhujah menggunakan dalil ayat Al-Quran bagi memenangkan
pendirian politik mereka sedangkan ayat itu digunakan dalam konteks yang salah.
Sebaiknya, rakannya yang beragama Islam mengajarkan ahli
politik kafir itu ayat-ayat Al-Quran supaya dia mendapat hidayah, bukannya
untuk mengangkat ahli politik kafir itu nampak hebat di mata orang Islam dengan
kebolehannya berhujah tetapi digunakan untuk tujuan yang salah.
Sekiranya ada ahli politik bukan Islam yang membaca ayat
Al-Quran dan menjelaskan sistem Islam adalah yang terbaik dalam politik dan
pemerintahan, maka ia dibenarkan.
PENGGUNAAN
INHALER KETIKA BERPUASA
Sebahagian ulama’ berpandangan bahawa penggunaan
Inhaler akan membatalkan puasa kerana kandungan inhaler akan masuk ke dalam
perut melaui mulut.
Dan menurut kebanyakan ulama’ pula, penggunaan Inhaler
tidak membatalkan puasa. Dalil dan hujah-hujah mereka adalah seperti berikut:
1. Bahan yang terdapat di dalam inhaler yang masuk ke
dalam kerongkong dan seterusnya ke dalam perut adalah terlalu sedikit. Oleh hal
yang demikian, hukumnya tidak membatalkan puasa, diqiyaskan dengan hukum
berkumur-kumur dan istinsyaq (memasukkan air ke dalam hidung ketika berwudhu’).
Satu alat inhaler mengandungi 10 ml cecair, yang
mengandungi ubat-ubatan. Kuantiti ini cukup untuk digunakan sebnyak 200 kali
semburan. Setiap kali semburan, mengeluarkan jumlah yang rendah, tidak sampai
1ml. Setiap semburan tidak sampai 1 titis. Satu titis ini terbahagi kepada
beberapa bahagian dan bahagian yang paling besar memasuki bahagian pernafasan.
Satu bahagian memasuki kerongkong, manakala bakinya jatuh ke dalam perut.
Kuantiti yang jatuh ke dalam perut ini dimaafkan, diqiaskan
kepada air yang terlekat pada tekak selepas berkumur kumur dan istinsyaq. Malah
sisa air yang terlekat pada bahagian tekak lebih banyak daripada kuantiti
semburan inhaler yang masuk. Dengan ini, jika seseorang berkumur dengan air
yang diperkaya dengan bahan-bahan tertentu (yang hanya boleh dilihat dibawah
sinar x), sudah tentu bahan tersebut dapat ditemui tidak berapa lama selepas
itu di dalam perut, membuktikan kewujudan bahan tersebut di dalam perut dalam
kuantiti yang sedikit adalah dimaafkan dan ia lebih ringan berbanding kemasukan
bahan tersebut ketika berkumur kumur dan istinshaq.
2. Semburan yang masuk ke dalam perut, satu perkara yang
belum pasti sebaliknya masih diragui, mungkin masuk dan mungkin juga tidak.
Berdasarkan kepada hukum asal, puasa sah dan tidak rosak. Perkara yang yakin,
tidak dapat dihilangkan dengan perkara yang ragu-ragu (al-yakin la yuzalu bi
as-syak).
3. Tindakan ini adalah tidak sama dengan makan dan minum,
sebaliknya lebih menyerupai pengambilan darah untuk ujian klinikal dan suntikan
yang tidak mengandungi makanan (nutritive).
4. Bahan semburan akan keluar dalam bentuk wap dan tidak
akan sampai ka dalam perut, sebaliknya hanya ke dalam ruang di dalam paru-paru
sahaja.
5. Pakar-pakar perubatan memperakui penggunaan siwak
(kayu sugi) mengandungi lapan jenis bahan kimia, yang dapat mengawal gigi dan
gusi dari serangan penyakit. Bahan kimia ini sudah tentu meresap pada lidah dan
memasuki tekak, apabila seseorang bersiwak.
Di dalam Sahih Al-Bukhari daripada ‘Amir bin Rabi’ah,
katanya:
“Saya melihat Rasulullah s.a.w
bersiwak, dalam jumlah yang tidak dapat saya hitung, sedangkan Baginda
berpuasa.”
Sekiranya bahan-bahan
kimia yang memasuki tekak ini dimaafkan, kerana kuantitinya yang sedikit dan
tidak disengajakan, begitu jugalah bahan-bahan daripada inhaler yang memasuki
tekak, juga dimaafkan, di atas sebab yang sama.
HUKUM
MENUKAR NAMA DAN BER ‘BIN’ ATAU ‘BINTI’ KEPADA ABDULLAH
Bernamakan dengan nama yang baik-baik
maknanya adalah tuntutan syarak. Rasulullah SAW suka kepada nama-nama yang
bermaksud baik, dan tidak suka kepada nama-nama yang bermaksud tidak baik.
Baginda bersabda (riwayat Muslim):
“إن أحب أسمائكم إلي الله عبد الرحمن وعبد الله”
Perlu diingatkan bahawa nama-nama yang
mempunyai makna yang baik ini tidak semestinya di dalam Bahasa arab. Jika
sekiranya seseorang itu masuk Islam, dan beliau telah mempunyai nama yang baik
(mengikut bahasa beliau), maka ini juga termasuk di dalam kategori mempunyai
nama-nama yang baik dan dibenarkan. Tetapi jika nama-nama beliau mempunyai
makna-makna yang tidak baik (dalam kategori nama yang makruh), maka disunatkan
menukarkan namanya dengan nama yang mempunyai makna yang baik. Namun jika
sekiranya, namanya mempunyai makna yang tidak baik, dan termasuk di dalam
kategori haram, maka menukar namanya adalah diwajibkan.
Namun apakah hukumnya jika sekiranya nama beliau mempunyai makna yang
baik (di dalam bahasa beliau), tetapi beliau masih mahu menukar nama tersebut?
Hukumnya adalah harus. Ibn Rusd menyatakan (al-Bayan wa al-Tahsil: juz 14/
379):
“أما تسميته باسم من أسماء الإسلام، فلا كراهة في ذلك
Namun jika sekiranya nama sebelum Islam beliau adalah nama yang popular
sebagai suatu nama kafir (seperti nama paderi atau sebagainya), pada pandangan
saya adalah lebih baik ditukar. Bahkan terdapat ulama yang mewajibkan untuk
ditukar. Ibn al-Qayyim menyatakan (Ahkam ahl al-zimmah):
“ولا يجوز للمسلمين أن يتسمون بذلك، لما فيه من المشابهة فيما يختصون به”
Sheikh Abdullah bin Baz juga berpandangan bahawa adalah lebih baik untuk
menukar nama kepada nama yang lain, jika sekiranya nama beliau adalah Antara
nama-nama yang terkenal di kalangan orang Kristian. Ini adalah untuk
mengelakkan agar orang menganggap bahawa beliau adalah seorang Kristian.
HUKUM BERBINKAN ABDULLAH APABILA MASUK ISLAM
Pada hakikatnya, tiada sebarang
kewajipan untuk membinkan beliau dengan “bin Abdullah”, bahkan tidak mengapa
untuk mengekalkan nama keluarga beliau, kerana para sahabat juga tidak pernah
menukar nama ayah mereka apabila memeluk Islam, bahkan Rasulullah SAW juga
memanggil mereka dengan nama ayah mereka (Ibn al-Qayyim: Ahkam Ahl al-Zimmah).
Bahkan Imam Malik pernah menyatakan
ketidaksenangan beliau apabila seorang lelaki yag telah masuk Islam dan
kemudiannya menukar kepada “bin Abdullah”.
“سئل مالك عن رجل أسلم فتسمي باسم إسحاق, ة أبوه نصراني, فإذا قيل له من
أنت؟ قال: أنا إسحاق بن عبد الله. قال: ترك ذلك أحب إلي”
“Imam Mali pernah ditanya berkenaan dengan seorang lelaki yang masuk
Islam dan diberi nama Ishak. Dan ayah beliau adalah seorang yang beragama
kristian. Apabila ditanya kepada beliau, “siapa kamu”, beliau akan menjawab:
‘Saya Ishak bin Abdullah”. Imam Malik berkata: “Kalau ditinggalkan (bin
Abdullah), aku lebih suka”.
Pada pandangan saya, Imam Malik merasa tidak selesa kerana khuatir
bahawa orang mungkin salah faham dan menganggap bahawa beliau adalah anak
seseorang yang bernama Abdullah. Namun begiu, terdapat ulama yang membenarkan,
dengan syarat tidak ada sebarang niat tidak baik atau penipuan dengan berbinkan
Abdullah itu (al-Bayan al-al-Tahsil).
No comments:
Post a Comment